• šéfredaktor

Koronavirus drtí české gastro. Hotovost je pro malé podnikatele králem


Jaroslav Průcha 17:59 • 30. dubna 2019 Roklen24


Český gastro sektor je koronavirovou krizí silně zasažen. Především kvůli omezení volného pohybu obyvatel a plošnému zákazu návštěvy pohostinských zařízení. hotovost je v době krize králem pro malé podnikatele. Zrychlili jsme proplácení pro všechny partnery a expresně proplácíme stravenky všem restauracím. Podpořili jsme i ty restaurace, které nepřerušily provoz, říká v rozhovoru pro server Roklen24 Nicolas Eich, generální ředitel společnosti Edenred CZ. Ta obsluhuje 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven.

Zažije české gastro kvůli pandemii disrupci? Český gastro sektor je koronavirovou krizí silně zasažen, především kvůli omezení volného pohybu obyvatel a plošnému zákazu návštěvy pohostinských zařízení. Restauracím klesly objemy v tomto období v první etapě až o 90 procent, postupně se pokles snižoval díky prodejům do ulice a rozvozům, ale pokles pořád zůstává na zhruba 70 procentech. Celkem 43 procent restaurací vůbec v době krize neotevřelo. Ty, které stále fungují, postupně přizpůsobují své zaběhlé procesy aktuální situaci, více preferují digitální transakce před hotovostí a více spolupracují se zprostředkovateli. Například využívají rozvoz jídel pomocí online platforem. Tyto trendy se objevují dlouhodobě, ale krize tuto transformaci urychluje.

Díky partnerství s 23.000 zaměstnavateli a 57.000 partnerskými provozovnami je Edenred CZ přímým svědkem dopadů současné krize na odvětví gastro a volnočasových aktivit. Jaké kroky jste od počátku pandemie a následných opatření vlády v Česku podnikli? V první řadě: hotovost je v době krize králem pro malé podnikatele. Zrychlili jsme tedy proplácení pro všechny partnery a expresně proplácíme stravenky všem restauracím. Podpořili jsme i ty restaurace, které nepřerušily provoz. Do otevřených jsme odeslali ochranné roušky a vytvořili jsme aktualizovaný vyhledávač restaurací, který ukazuje, kde se dají ty otevřené najít. A nyní se připravuje další etapa pomoci. Hledáme, jak podpořit znovuotevření restaurací, nastartovat jejich činnosti a tu správnou podporu, aby se zaměstnanci se stravenkami rychle vrátili do restaurací.

Vládní opatření a utlumení spotřeby bude na gastro segment doléhat i v následujících měsících. Co dalšího plánujete? Pracujeme na projektu nazvaném „More than Ever“. Je to celosvětová iniciativa skupiny Edenred, kterou adaptujeme na česky trh. Plánujeme zřídit fond, který nám umožní financovat kampaň s cílem motivovat uživatele našich stravenkových karet, aby se se začali vracet do restaurací.

Restaurace se navíc bojí odlivu zákazníků kvůli chystanému stravenkovému paušálu. Jak velký to pro ně bude podle Vás problém? Systém stravovacích poukázek zásadně ovlivňuje, jak zaměstnanci své finanční prostředky na stravování použijí. Stravenky motivují k návštěvě restaurací, naše průzkumy potvrzují, že lidé se stravenkami si zajdou do restaurace na oběd třikrát častěji než ti bez stravenek. Stravenky tedy přináší část těchto prostředků do restaurací. Výrazné snížení počtu stravovacích poukázek v oběhu by v případě zavedení stravenkového paušálu mělo mít dopad na objemy tržeb v restauracích. Lidé budou stále jíst, ale budou jíst jinak. Průzkumy ukazují, že budou více nakupovat levnější potraviny v obchodech a mnoho z nich přejde na krabičkové stravování. Vláda v současné době zvažuje poukázky na podporu hotelů. Proč by tedy současně měli přijímat opatření proti poukazům používaným v restauracích?

Co se stane, když lidé dostanou paušál namísto stravenek? Paušál je neúčelový. Bez jakékoli zpětné kontroly jeho využití, tedy jinými slovy dá se použít na cokoliv, na nájem, návštěvu kin, nákup čistících prostředků, na spoření. To vše uváděli respondenti průzkumu Spotřebitelského fóra na dotaz, na co by dodatečný příjem použili. Takže ve skutečnosti nejde o „stravenkový paušál“, je to jen neúčelová daňová úleva, a tedy nová daňová výjimka. Zavedením paušálu ztratíme nástroj, jak podpořit pravidelnou a kvalitní stravování zaměstnanců v práci a možnost, jak dnes, v době krize, podpořit gastro sektor.

Co je tedy podle Vás aktuálně největším problémem? Systémy stravovacích poukázek se v posledních pár letech významně transformovaly, jednak s příchodem nových hráčů, jednak s mnoha digitálními investicemi, a tedy i inovativními vlastnostmi nabízených produktů. Mizí tedy stravenkám vyčítaná nadměrná administrativa. Co dnes chybí, jsou přesnější pravidla. Regulátor, tedy stát, by měl podpořit změnu a pravidla upřesnit. Třeba nastavit efektivní účelovost příspěvku na stravování. Místo toho ministerstvo financí navrhuje řešení, které by mohlo vést ke kompletní likvidaci  závodního stravování.

Jaký bude mít dopad krize na budoucnost benefitů? Chci být optimistický. Mnoho zúčastněných stran dává přednost pozitivní reformě současného systému před zavedením stravenkového paušálu. Doufám, že ministerstvo financí zúčastněné strany vyslyší a zahájí dialog k reformám, které by gastro sektoru, zaměstnavatelům i zaměstnancům prospěly.

Je velmi pravděpodobné, že lidé budou chtít více home office než dnes, ovlivní to nějak benefity? Home office určitě získá svoje zastánce. Je záležitost každého zaměstnavatele, jak se k tomu postaví. Jsem velmi spokojen, jak se naší firmě podařilo pokračovat v činnosti díky právě díky práci z domova. Osobně si však myslím, že abychom mohli plně restartovat provoz a ekonomiku, musíme se vrátit postupně na pracoviště. Benefity home office příliš neovlivní, na stravenky máte nárok i pro práci z domova, a poskytování ostatních benefitů je zcela v gesci zaměstnavatele bez ohledu na místo výkonu práce.

Očekáváte větší čerpání zdravotních benefitů? Minulý měsíc byly lékárny jedním z mála míst, kde naši uživatelé mohli uplatnit volnočasové benefity. Nyní očekáváme návrat k normálu. Postupně se totiž otevírá mnoho dalších míst, kde je lze uplatnit, například fitness centra.

Kvůli pandemii jste rozhodli o ponechání dividendy v Česku. Co si od tohoto kroku slibujete? Existuje mnoho důvodů, proč jsme toto rozhodnutí přijali. První z důvodů je solidarita: česká ekonomika hodně krizí utrpí a tento krok je jedním ze způsobů, jak ji podpořit. Další důvod je pragmatický, v ekonomické období nejistoty je moudré udržet si určité rezervy, aby společnost měla pevný finanční základ a mohla v případě potřeby rychle reagovat. V budoucnu nám to umožní pokračovat v investicích jak do digitální transformace produktů společnosti Edenred CZ, tak do projektů na podporu gastronomického sektoru, které jsem zmínil dříve. Společnost Edenred CZ se vzdává výplaty dividendy v roce 2020

Jaké připravujete letos investice? Stále investujeme do digitalizace našich systémů. Je také strategické, abychom pokračovali v rozšiřování našeho produktového portfolia. Mohu prozradit, že v květnu uvedeme na trh dva nové produkty. Volnočasovou kartu, speciálně navrženou pro veřejný sektor, který má svá velmi specifická pravidla a palivovou kartu. Ta ve spolupráci s významným hráčem v této oblasti přinese svým držitelům exkluzivní výhody. Oba produkty jsou vyvíjeny společností Edenred v České republice speciálně pro český trh.

Můžete již teď odhadnout, jak se pandemie promítne do hospodářských výsledků za rok 2020? V tuto chvíli je ještě příliš brzy na to, abychom to vyhodnotili.

Edenred má pobočky ve 46 zemích. Na jaké země dolehla pandemie koronaviru nejvíce? Dopady jsou v různých zemích velmi podobné, i když s časovým zpožděním. Mezinárodní zkušenosti nám však umožňují lépe identifikovat a sdílet osvědčené postupy na pomoc sektoru gastro. Například zde jsme se připojili k iniciativě #Zachranhospodu. V Belgii se k podobné iniciativě připojil místní Edenred.

Je nějaká země, která by mohla být vzorem, jak se s pandemií v gastro segmentu co nejlépe vypořádat? V současné době jsou transakce velmi omezené všude. Situace je tedy hodně podobná. Soustředíme se na to, abychom byli schopni podpořit rychlý restart činnosti našich partnerů a nasměrovat naše uživatele do restaurací. Teprve poté vám řeknu, která země to zvládla nejlépe. 

Nicolas Eich se stal generálním ředitelem společnosti Edenred Česká republika loni v lednu. Do společnosti přišel z tuzemského srovnávače finančních produktů ChytryHonza.cz. Tam působil rovněž v nejvyšší manažerské pozici. Po dovršení magisterského studia na matematicko-fyzikální fakultě univerzity Ecole des Mines Paris zahájil svoji kariéru v roce 2003 jako konzultant ve společnosti Deloitte v Paříži. V roce 2007 pak přesídlil do Prahy, kde v bance BNP Paribas zastával pozici šéfa projektů pro střední a východní Evropu. V roce 2010 nastoupil do AXA Bank Europe, kde vybudoval úvěrový business a po dvou letech se stal manažerem distribuce úvěrů. V letech 2013–2016 se stal členem představenstva a investorem v Meilleurtaux.com v Paříži, jenž je hlavním zprostředkovatelem finančních produktů online&offline ve Francii. Do České republiky se Nicolas Eich vrátil v roce 2017 na pozici CEO ve společnosti ChytryHonza.cz, srovnávači finančních produktů. Nicolas Eich žije s přestávkami v České republice již 12 let, je ženatý, má dvě dcery (7 let a 1 rok) a má francouzskou a českou státní příslušnost.



Jaroslav Průcha Šéfredaktor